از زبان خانوادههاي شهداي منا:
از زبان خانوادههاي شهداي منا:
رمضان است اما ... ديگر پسرم اَذان نميگويد
سال قبل همين روزها بود، پسرم بيتاب روزه، اذان، مجلس قرائت و انس با قرآن و شعفي بينهايت؛ امسال قرار بود حاجي شود.
قرائت قرآن در جمع حجاج خانه خدا در جوار قبر مطهر حضرت رسول(ص)، مكه، بين الحرمين، دعاي كميل، مشعر، منا ... آه منا.
يادش كه ميافتاد بيتابتر ميشد ورد زبانش شده بود مكه و مدينه، قرائتهايش، همخوانيهايش، اذانش، اقامهاش، كدام سوره را كجا بخوانم، با چه لحني با چه حسي.
صبحها صداي دلنشينش بيدارمان ميكرد براي سحري، اما بايد اذان ميگفت براي همه مردم شهر، با عجله سحري خورده و نخورده راه ميافتاد طرف مسجد، طنين صدايش هنوز در گوشم هست. الله اكبر كه ميگفت يك شهر آرام ميگرفت.
رمضان عجيبي بود، سرش شلوغ بود، شلوغتر از هميشه، انگار همه بيتاب صدايش بودند، بيتاب اذان و اقامه و قرآنش. بيتابتر از هميشه.
اما امسال ديگر پسرم اذان نميگويد، من از كجا بدانم اذان شده؟ ديگر از تلفنهاي پشت سر هم و دعوتهاي مدام مجالس قرآن خبري نيست. يعني ديگر كسي دلتنگ صداي پسرم نيست. در و ديوار خانه، حتي درخت و گل حياط هم به صدايش عادت داشتند، صدايش كجاست؟ چرا ديگر اذان نميگويد، پس اين شهر چگونه آرام خواهدگرفت؟! پسر ديگر نيست.
آرامم. همانند همه مادران شهيد. حالا شفيعي دارم كه ميدانم قيامت شفاعتم خواهد كرد. اما حال و روز همدردهايم چگونه است؟ دختر و پسري كه با صداي پدرشان بيدار ميشدند، حالا سحر چه حالي دارند؟ بالاي سفره هميشه جاي پدر بوده و هست، جاي خالي پدرها بر سر سفره افطار چگونه پر ميشود؟ همسري كه به نان داغ سر افطار شوهرش عادت داشت، سفره خالي چه حاليش خواهدكرد؟ همسر ديگر نيست. و بچههايي كه نوازش پدر ... پدر ديگر نيست.
خدايا حال و روز بچههايي كه هر سال پدرهايشان آنها را براي سحري بيدار ميكردند اما اكنون هزاران كيلومتر دورتر در مقبرهالشهداي مكه آرميدهاند، چگونه است؟ من پيكر فرزندم را در آغوش گرفتم، اما آنها حتي نتوانستهاند بر سر مزارشان حاضر شوند.
ميهمانيهاي رمضان چه سوت و كور شده بي حضور و صداي حاجيهايمان و چه عجيب دلتنگ صداي اذان و قرآن محسن حاجي حسني كارگر، فواد مشعلي، محمد سعيد سعيدي زاده، امين باوي، حسن دانش و تمام ۴۶۱ شهيد فاجعه منا هستيم.
روحشان قرين رحمت بيانتهاي الهي ... .
ميهمانى الهى به چه معناست؟
ميهمانى الهى به چه معناست؟
ويژگى برجستهاي كه در فضاى ماه با فضيلت رمضان جلوهگر است، وجود زمينهها و ظرفيتهايى است كه براى ميهمانى خداى سبحان فراهم آمدهاند، آنگونه كه پيامبر خدا در توصيف اين ويژگى فرمود:
"هُوَ شَهرٌ دُعيتُم فيهِ إلى ضِيافَةِ اللهِ، وَ جُعِلتُم فيهِ مِن أهلِ كَرامَةِ اللهِ؛ ماهى است كه در آن به ميهمانى خدا دعوت گشتهايد و از اهل كرامت خدا قرار داده شدهايد.
در حقيقت، اين ويژگى، سرچشمه همه ويژگىها و بركات اين ماه مبارك است. به عبارت ديگر، مىتوان گفت كه ميهمانى الهى در اين مقطع زمانى، و غذاهاى معنوى ويژهاى كه خداوند براى پذيرايى از ميهمانانش در چنين ضيافتى فراهم ساخته است، ريشه تحوّلات ژرف معنوىاى است كه در اين ماه با فضيلت، بر زندگى انسان سايه مىافكنند، و سفرهاى است گسترده براى همگان كه هر كس، مىتواند از بركات بىشمار آن برخوردار شود.
معناى ميهمانى خدا
نخستين سؤالى كه در اينجا مطرح ميشود، معناى ميهمانى خداى سبحان در اين ماه و ميزبانى او از دوستانش است. مگر همه مردم در همه اوقات، ميهمانان خدا نيستند كه بر سر سفره الهى فرود آمده اند؟
به علاوه، پايه ميهمانى، همان خوردنى و آشاميدنىاى است كه ميزبان براى ميهمان فراهم مىكند . پس، اين چه ضيافتى است كه پرهيز از خوردن و آشاميدن، نخستين شرط آن است؟
پاسخ اين سؤال، از تحليل واقعبينانه حقيقت انسان و شناخت بنيادهاى وجودى او به دست مى آيد . انسان از نگاه اسلام، تركيبى از جسم و جان است. همانگونه كه جسم انسان براى تداوم وجود خويش نيازمند غذاهاى مادّى است، هويّت و حقيقت انسانىِ او نيز نيازمند غذاهاى معنوى از سنخ خود است.روشن است كه خداوند سبحان، ميهمانى رمضان را براى پذيرايى از جسم و وجود مادّىِ دوستانش فراهم نساخته است؛ چرا كه بدنهاى آنان، مثل همگان، در ضيافت هميشگى خدايند، و به تعبير سعدى شيرازى:
اديم زمين، سفره عام اوست چه دشمن بر اين خوان يغما، چه دوست(1)
اين در حالى است كه اغلب دشمنان خدا از اين سفره گسترده، بيش از ديگران بهره مىبرند. نتيجه، اين كه: ارزش پذيرايى از جسم و تأمين خواستههاى مادّى، هرگز به پاى تأمين نيازهاى معنوى نمىرسد، به خصوص كه قرآن كريم تصريح مىكند: اگر بيم آن نبود كه همه مردم به كفر بگروند، كافر به بالاترين امكانات مادّى، نايل مىشد:
«وَ لَوْ لاَ أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَـنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ وَ مَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ * وَ لِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَ سُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِـئونَ * وَ زُخْرُفًا وَ إِن كُلُّ ذَ لِكَ لَمَّا مَتَـعُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ الْأَخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ»(2)؛ اگر بيم آن نبود كه مردم (در، گمراهى) امّتِ واحد شوند، براى خانههاى كسانى كه به خداوندْ كافر مىشوند، سقفهايى از نقره و نردبانهايى قرار مىداديم كه از آن بالا بروند* و براى خانههايشان درها و تختهايى كه بر آن تكيه زنند، قرار مىداديم * و [نيز] انواع زيورها را . همانا همه اينها كالاى زندگى دنيايى است و سراى آخرت نزد پروردگارت براى تقواپيشگان است.
خداى متعال در ميهمانسراى رمضان، جانها و روحهاى دوستانش را به ضيافت فرا خوانده است، نه بدنها و وجود مادّى آنان را، و اين، ضيافتى است كه جز او، كسى ارزش آن را نمىداند. از اين رو خداى سبحان فرموده است:
«الصَّومُ لى وَ أنَا أجزى بِهِ ؛ روزه، از آنِ من است و من خود، پاداش آن را مىدهم .
در حديثي از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نيز آمده است:
«لَو أنَّ الدُّنيا كانَت تَعدِلُ عِندَ اللهِ عز و جل جَناحَ بَعُوضَةٍ، ما سَقَى الكافِرَ، وَ الفاجِرَ مِنها شَربَةً مِن ماءٍ (3)؛ اگر نبود اين كه دنيا در نزد خدا برابر با بال پشهاى هم نيست، هرگز در آن، يك جرعه آب نيز به كافر و فاجر نمىنوشاند!
از سوى ديگر، شرايط و آداب اين ميهمانى، بايد هماهنگ با ضيافت جان باشد و طعام و نوشيدنى آن، هماهنگ با ضيافت روح و هدف از آن نيز پديد آوردن تحوّل روحى و تجديد حيات معنوى انسان و تقويت بنيه روانى او .
در اين زمينه، عالم ربّانى مرحوم شيخ رضا (فرزند فقيه و فيلسوف و عارف بزرگوار، شيخ محمّدحسين اصفهانى) در الرسالة المجديّة در شرح اين سخن پيامبر اكرم (صلىاللهعليهوآله) كه: «در اين ماه، به ميهمانى الهى دعوت گشتهايد و از اهل كرامت الهى قرار داده شدهايد»، چه زيبا نوشته است كه:
بدان! اين ميهمانى، پذيرايى از جسم نيست و بدن تو به اين ميهمانى دعوت نشده است؛ چرا كه تو در ماه رمضان، در همان خانهاى ساكن هستى كه در ماه شعبان ساكن بودى و غذاى تو، همان نان و آبگوشتى است كه در ماههاى ديگر سال مىخوردى، [با اين تفاوت كه] در روزهاى اين ماه، از خوردن آن منع شدهاى؛ بلكه روح توست كه ميهمان اين ضيافت است و به منزل و غذايى ديگر دعوت شده است كه روحانى و هماهنگ با روح است .
دعوت به ماه رمضان، دعوت به بهشت است و غذاهاى اين ميهمانى نيز از نوع غذاهاى بهشتى است. هر دو، ميهمان خانه خدايند؛ ليكن نام ميهمانسرا در اين جا «ماه رمضان» است و نامش در آنجا «غرفههاى بهشتى». اينجا غيب است و آنجا مشهود و عيان؛ اينجا تسبيح و تهليل است و آنجا چشمه سلسبيل؛ اينجا نعمتهاى پوشيده و اندوخته هستند و آنجا «ميوهاى از آنچه برمىگزينند * و گوشت بريان پرندهاى كه ميل دارند»(4)
پس نعمتها در هر جهان با پوشش همان جهان، آشكار مىشوند و گاهى هم هست كه نعمتها در همين دنيا براى پيامبران و معصومان، به شكل آن جهانى، آشكار مىشوند. آنچه در روايات بسيارى آمده كه: پيامبر خدا براى فاطمه زهرا (عليهاالسلام) يا امام حسن و امام حسين (عليهماالسلام) ميوهاى از ميوههاى بهشت يا جامهاى از جامههاى بهشت آورد، گواه اين مطلب است . بلكه بالاتر از اين، گاهى اين امور براى شيعيان خاص نيز فراهم مىآيد، البتّه به تناسب وسعت وجود و مرتبهاى از كمال كه به آن رسيدهاند. بارها و بارها از نزديكترين خويشانِ سببى و نسبى خود به نظر مىرسد كه مقصود وى، پدر بزرگوارش شيخ محمّدحسين اصفهانى (كُمپانى) باشد. شنيدهام كه مىگفت:
«در يكى از روزهاى ماه رمضان، مشغول خواندن زيارت "امين الله" در مرقد اميرمؤمنان در نجف بودم . چون به اين عبارتِ زيارت رسيدم كه: «مائدههاى رحمت براى آنانى كه از خوان نعمتت روزى مىطلبند، آماده است و سرچشمههاى سيرابى براى تشنگان، پُر آب است»، در همان حال كه در معناى آن تأمّل و انديشه مىكردم، ناگهان سفرهاى برايم آشكار شد كه طعامها و نوشيدنىهاى گوناگون بر آن چيده شده بود، آن چنان كه تا آن زمان، تصوّرش را هم نكرده بودم. من مشغول خوردن از غذاى آن بودم و در همان حال به يك مسئله فقهى نيز مىانديشيدم . حالتى شگفت و دهشتزا بود! در واقع، حقيقت غذا [ى روح]، همين است كه روزه را باطل نمىكند ... .»
شراب طهور در زندگى دنيا، محبّت خداست و بهترين زماني كه براى فراهم ساختن آن مغتنم است، همين ضيافتى است كه ساقىاش، همان ميزبانش است .
هرگز مپندار كه تعبيرات اين بنده، خيالات و اوهام شاعران يا شطحيّات صوفيان افراطى است . هرگز مباد كه از زبان قرآن و حديث، فراتر روم يا در اعتقاداتم از آنچه خداوند و پيامبر (صلىاللهعليهوآله) گفته و به آن فرمان دادهاند، پيشتر روم؛ بلكه مقصود، سخنِ همان خدايى است كه در سوره «هل أتى» مىفرمايد: «خداوند به آنان شراب طهور مىنوشاند.» (5)
پينوشتها:
1- بوستان سعدي، ص 3 .
2- الزخرف ، آيه 33 ـ 35 .
3- الأمالى، طوسى، 531 / 1162، مكارم الأخلاق: 2/368/2661، تنبيه الخواطر: 2/56، تحف العقول:40، الأمالى، صدوق: 305/348، التمحيص: 49/79؛ سنن الترمذى: 4/560/2320، المستدرك على الصحيحين: 4/342/7848، كنز العمّال: 3/195/6132 .
4- واقعه، آيه20 و 21 .
5- اشاره است به حديث امام صادق (عليهالسلام) در مورد آيه مذكور، كه فرمود: «آنان را از هر چيزى جز خدا پاك مىسازد؛ چرا كه هر كس به چيزى از موجودات، آلوده گردد، پاك نيست، مگر به خداى متعال.» مجمع البيان:10/623. جامع الدرر (نوشته عالم ربانى و استاد اخلاق حجة الاسلام والمسلمين حاج سيدحسين فاطمى رضوان الله تعالى عليه) : 335 ـ 337 به نقل از رساله مجديّه.
منبع:
كتاب ماه خدا، محمدي ري شهري، ج 1.
آمادگی پذیرش زائران اربعین در سامانه سماح از اول مرداد ماه
آمادگی پذیرش زائران اربعین در سامانه سماح از اول مردادماه
رئیس سازمان حج و زیارت از آمادگی پذیرش مشتاقان زیارت اربعین در سامانه سماح این سازمان از ابتدای مرداد ماه سال جاری خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی صبح امروز در جلسه ساماندهی اعزام زائران اربعین که با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف کشور در سازمان حج و زیارت برگزار شد، بر ضرورت برنامهریزی برای اعزام منسجم زائران اربعین حسینی(ع) تأکید کرد.
رئیس سازمان حج و زیارت در این جلسه با اشاره به ظرفیت های موجود در سامانه سماح گفت: در اعزام های سال گذشته ایام اربعین عمده مشکلات در مرزهای خروجی کشور مربوط به زائرانی بود که بدون ثبت نام در سامانه سماح راهی مرزهای کشور شده بودند که موجب ایجاد مسائل جدی در مرزها شدند.
وی به جلسه اخیر ستاد مرکزی اربعین اشاره داشت و بیان کرد: بر اساس مصوبات این جلسه تصمیم بر آن شد بگونه ای برنامه ریزی شود تا همه مشتاقان زیارت اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده تا زمان و مرز خروج زائران مشخص و قابل پیش بینی باشد و در صورت لزوم امکانات این سامانه توسعه یابد همچنین در خصوص آگاهی زائران اطلاع رسانی های لازم بویژه از سوی صدا و سیما صورت گیرد.
وی در خصوص ساماندهی اعزام اتباع خارجی که از طریق مرزهای ایران در ایام اربعین به عتبات اعزام می شوند نیز خواست تا بخش ویژه ای برای ساماندهی این گروه از زائران در سامانه سماح ایجاد شود همچنین دسترسی های لازم برای دیگر دستگاه های دست اندرکار در سامانه سماح فراهم شود.
رئیس سازمان حج و زیارت موضوع صدور ویزای زائران اربعین را یکی از بحث های اساسی و مؤثر در امر ساماندهی زائران برشمرد و اعلام کرد: بر اساس برنامه زمانبندی که به ستاد مرکزی اربعین ارائه شده، این آمادگی وجود دارد تا ثبت نام اولیه از مشتاقان زیارت اربعین از ابتدای مرداد ماه در سامانه سماح آغاز شود.
وی در سخنانش با توجه به پیروزی های ارتش و نیروهای مردمی عراق در مقابله با گروه های تکفیری ابراز امیدواری کرد تا این پیروزی ها منجر به شکست قطعی نیروهای متجاوز تکفیری و بیرون راندن آنها از خاک عراق گردد.
رئیس سازمان حج و زیارت در پایان از سفر دو روزه اش به عراق بمنظور مذاکره با مسئولین آن کشور در خصوص تسهیل سفر زائران اربعین در آینده نزدیک خبر داد.
چلچراغ های حرم امام رضا
چلچراغ های حرم امام رضا
چلچراغ از دیرباز به عنوان منبع روشنایی دربار بزرگان استفاده می شد تا با جلوه ی خاص خود، بر عظمت و شکوه آن مکان مجلل بیفزاید. سابقه و پیشینه ی نصب چلچراغ در حرم مطهر رضوی به بیش از 420 سال پیش باز می گرددچلچراغ یا چهل چراغ یا چهارچراغ که امروزه از آن با نام جار یا لوستر نیز یاد می شود، چراغی بزرگ با چراغ ها و آویزهای بسیار است که انواع بلورین، سیمین یا زرین آن در ساختمان های مجلل برای روشنایی سالن ها به کار می رود.
بهره ورى از بركات ماه رمضان
بهره ورى از بركات ماه رمضان
- قال رسول الله صلى الله عليه وآله: إنَّ الشَّقِيَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللهِ في هذَا الشَّهرِ العَظيمِ(1) ؛ بدبخت، كسى است كه در اين ماه بزرگ، از آمرزش الهى محروم بماند.
- قال رسول الله صلى الله عليه وآله: إنَّ الشَّقِيَّ حَقَّ الشَّقِيِّ مَن خَرَجَ عَنهُ هذَا الشَّهرُ و لَم يُغفَر ذُنوبُهُ، فَحينَئِذٍ يَخسَرُ حينَ يَفوزُ المُحسِنونَ بِجَوائِزِ الرَّبِّ الكَريمِ(2) ؛ بدبخت واقعى، كسى است كه اين ماه از او بگذرد؛ ولى گناهانش آمرزيده نشوند. پس آنگاه كه نيكوكاران به جوايز پروردگار كريمشان دست مىيابند، او زيانكار (بازنده) مىگردد .
- قال رسول الله صلى الله عليه وآله: مَنِ انسَلَخَ مِن شَهرِ رَمَضانَ و لَم يُغفَر لَهُ فَلا غَفَرَ اللهُ لَهُ (3)؛ هر كس از ماه رمضان بيرون آيد، ولى آمرزيده نشود، پس خدا او را نيامرزد!
- قال رسول الله صلى الله عليه وآلهـ عِندَ دُخولِ شَهرِ رَمَضانَ ـ إنَّ هذَا الشَّهرَ قَد حَضَرَكُم، و فيهِ لَيلَةٌ خَيرٌ مِن ألفِ شَهرٍ، مَن حُرِمَها فَقَد حُرِمَ الخَيرَ كُلَّهُ، ولا يُحرَمُ خَيرَها إلاّ مَحرومٌ (4)؛ پيامبر به هنگام ورود به ماه رمضان فرمود: همانا اين ماه، شما را فرا رسيده است. در آن، شبى است بهتر از هزار ماه. هر كس از آن محروم ماند، از همه خير محروم مانده است و جز محروم، از خير آن بىبهره نمىماند.
- قال رسول الله صلى الله عليه وآله: إنَّ جَبرَئيلَ أتاني فَقالَ: مَن أدرَكَ شَهرَ رَمَضانَ و لَم يُغفَر لَهُ فَدَخَلَ النّارَ فَأَبعَدَهُ اللهُ، قُل: آمينَ، فَقُلتُ: آمينَ(5)؛ جبرئيل نزد من آمد و گفت: «هر كس ماه رمضان را دريابد و آمرزيده نشود و وارد آتش شود، پس دور باد از رحمت خدا! بگو: آمين»، من هم گفتم: آمين .
- قال رسول الله صلى الله عليه وآله: مَن أدرَكَ شَهرَ رَمَضانَ فَلَم يُغفَر لَهُ فَأَبعَدَهُ الله، و مَن أدرَكَ لَيلَةَ القَدرِ فَلَم يُغفَر لَهُ فَأَبعَدَهُ اللهُ (6) ؛ هر كس ماه رمضان را دريابد، ولى آمرزيده نشود، پس دور باد از رحمت خدا! و هر كس شب قدر را دريابد، ولى آمرزيده نشود، پس دور باد از رحمت خدا!
- قال الإمام الصادق عليهالسلام: مَن لَم يُغفَر لَهُ في شَهرِ رَمَضانَ لَم يُغفَر لَهُ إلى قابِلٍ. يقال: عامٌ قابِل؛ للذي يُقبِل بعد العام الماضي إلاّ أن يَشهَدَ عَرَفَةَ (7) ؛ هر كس در ماه رمضان آمرزيده نشود، تا سال آينده آمرزيده نمىشود، مگر آن كه روز عرفه را درك كند .
پيامبر به هنگام ورود به ماه رمضان فرمود: همانا اين ماه، شما را فرا رسيده است. در آن، شبى است بهتر از هزار ماه. هر كس از آن محروم ماند، از همه خير محروم مانده است و جز محروم، از خير آن بىبهره نمىماند
.
ظاهر احاديث فوق، هشدار و بيم دادن است؛ امّا باطن آنها بشارت است، به ويژه احاديث پيامبر صلى الله عليه وآله كه كسانى را كه در اين ماه، مشمول آمرزش الهى نمىشوند، نفرين مىكند و آنان را بدبخت مىشمارد. از اين رو، عالم ربّانى مرحوم آية الله ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى (م 1343 ق) مىگويد:
از رساترين نكاتى كه در بشارت به ماه رمضان روايت شده، نفرين پيامبر صلى الله عليه وآله بر كسانى است كه در اين ماه آمرزيده نمى شوند، آنجا كه فرموده است: «آمرزيده مباد كسى كه ماه رمضان از او بگذرد و آمرزيده نشود!»
از آنجا كه پيامبر صلى الله عليه وآله رحمتى براى جهانيان برانگيخته شده است، اين نفرين، بشارت بزرگى به رحمت گسترده و فراگيرىِ آمرزشِ الهى در اين ماه است، وگرنه ايشان با آن كه رحمتى براى جهانيان است، هرگز مسلمانى را نفرين نمى كند، هر چند فردى گنهكار باشد.(8)
پينوشتها:
1- فضائل الأشهر الثلاثة: 77/61، الأمالي للصدوق: 154/149، عيون أخبار الرضا عليهالسلام: 1/ 295/ 53، بحار الأنوار: 96/356/25 .
2- فضائل الأشهر الثلاثة: 73 / 53، عيون أخبار الرضا عليهالسلام: 1/293/46، الأمالي للصدوق: 109/ 82، روضة الواعظين: 372، بحارالأنوار: 96/362/30 .
3- الإقبال: 1/454 .
4- سنن ابن ماجه: 1/526/1644، مشكاة المصابيح: 1/614/1964، كنز العمّال: 8/534 / 24028 .
5- صحيح ابن حبّان: 3/ 188/97، المعجم الكبير: 2/244/2022، الفردوس:1/405/1635، كنز العمّال: 16/37/43831؛ المقنعة: 308، دعائم الإسلام: 1/269، بحارالأنوار: 96/342/6 .
6- فضائل الأشهر الثلاثة: 115/109 .
7- الكافي: 4/66/3، تهذيب الأحكام: 4/192/548، كتاب من لا يحضره الفقيه: 2/99/1841، الإقبال: 1/28 ، المقنعة: 309، دعائم الإسلام: 1 / 269، بحارالأنوار: 96/342/6 .
8- المراقبات ، ص 103 .
360 هزار روزدار برسرعظيمترين سفره افطار جهان در حرم مطهر رضوي مي نشينند
در ايام ماه مبارك رمضان:
360 هزار روزدار برسرعظيمترين سفره افطار جهان در حرم مطهر رضوي مي نشينند
اعمال مشترك ماه مبارك رمضان
اعمال مشترك ماه مبارك رمضان
نخست: اعمالى است كه در هر شب و روز اين ماه به جا آورده مى شود:
*سيد بن طاوس از حضرت امام جعفر صادق و امام موسى كاظم ـ عليهماالسلام ـ روايت كرده كه فرمودند: پس از هر نماز در ماه رمضان دعاي ذيل را بخوانيد:
درمكه باشيم يا نباشيم دل و روحمان باابراهيم و درمكه است
درمكه باشيم يا نباشيم دل و روحمان باابراهيم و درمكه است
اگر در ادعيههاي ماه مبارك رمضان در مفاتيح الجنان مراجعه شود، دعا براي روزي شدن حج بسيار مورد تاكيد و تكرار است.
فاجعه منا از منظر حقوق مسئوليت مدني
از سري مقالات حقوقي فاجعه منا؛
فاجعه منا از منظر حقوق مسئوليت مدني
سه عنوان برای یک ماه!
سه عنوان برای یک ماه!
رئیس المحدثین، جناب شیخ صدوق ـ رحمه الله ـ در کتاب «عیون اخبار الرضا علیه السلام» به سند خویش از امام رضا ـ سلام الله علیه ـ از پدران بزرگوارشان ـ سلام الله علیهم ـ از امیر المؤمنین ـ سلام الله علیه ـ روایت میکند که:
روزى پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ سخنرانى کرده، فرمودند:
اى مردم، ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما رو کرده است، ماهى که نزد خدا از تمام ماهها برتر است و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعاتش بهترین ساعات است و آن ماهى است که در آن ماه به مهمانى خدا دعوت شدهاید و در آن از اهل کرامت خدا گشتهاید.
نَفَسهایتان در این ماه تسبیح و خوابتان در آن عبادت است و اعمالتان در آن مقبول است و دعایتان مستجاب، پس با نیتهاى صادق و قلبهاى پاک از خدا بخواهید که شما را به روزه گرفتن و تلاوت آیات قرآن موفّق نماید، زیرا بدبخت کسى است که در این ماه عظیم از غفران خداوند محروم ماند.
با گرسنگى و تشنگى این ماه گرسنگى و تشنگى قیامت را به یاد آورید،به فقراء و مساکین خود صدقه بدهید، بزرگان خود را احترام کنید، به اطفال خود مهربانى کنید، با خویشان خود ارتباط برقرار کنید،زبانهایتان و چشمهایتان را از آنچه نگاه کردنش حلال نیست حفظ کنید و گوشهایتان را از آنچه شنیدنش جایز نیست ببندید.
به یتیمهاى مردم مهربانى کنید تا بر یتیمهاى شما مهربانى کنند. از گناهانتان به درگاه خداوند توبه کنید و در اوقات نماز دست به دعا بردارید، زیرا آن اوقات بهترین ساعات است، و خداوند در آن مواقع با نظر رحمت به بندگان خود مىنگرد. هر گاه با او مناجات کنند، جوابشان میدهد، هر گاه او را صدا کنند پاسخشان مىدهد و هر گاه از او درخواستى کنند، دعایشان را مستجاب مىگرداند.
اى مردم! جانهایتان در گرو اعمالتان است، با استغفار آنها را آزاد کنید. پشتهایتان از گناهان سنگین شده است، آنها را با سجدههاى طولانى سبک کنید و بدانید که خداوند متعال به عزّت خویش قسم خورده است که نمازگزاران و سجدهکنندگان را در قیامت ـ که همه براى خداوند جهانیان بر میخیزند ـ عذاب نکند و با آتش نترساند.
اى مردم! هر کس در این ماه، روزهدارى مؤمن را افطارى دهد در مقابل این کار نزد خداوند، ثواب آزاد سازى یک برده و نیز بخشش گناهان گذشتهاش را خواهد داشت.
مردم گفتند:
یا رسول اللَّه! همه ما توان این کار را نداریم!
حضرت فرمودند:
آتش را از خود دفع کنید و لو با تکهاى از یک خرما، آتش را از خود دفع کنید و لو با یک جرعه آب.
اى مردم! هر کس در این ماه، خوش خلق باشد، در روزى که قدمها بر صراط، لرزان است، او از آنجا به امان خواهد گذشت، و هر کس در این ماه بر بردههایش آسان بگیرد، خداوند در حسابرسى بر او آسان خواهد گرفت، و هر کس در این ماه شرّ خود را از دیگران دور کند، خداوند در روزى که به ملاقاتش خواهد آمد، غضبش را از او دور میکند، و هر کس در این ماه، یتیمى را اکرام کند، خداوند او را ـ در روزى که به دیدار خداوند خواهد رفت ـ اکرام خواهد نمود.
و هر کس در این ماه صلهی رحم کند، خداوند او را در روزى که ملاقاتش میکند، به رحمت خود پیوند میدهد، و هر کس در این ماه قطع رحم کند، خداوند رحمتش را ـ در روزى که او خدا را ملاقات میکند ـ از او قطع خواهد کرد.
و هر کس در این ماه یک نماز مستحبّى بخواند، خداوند دورى از آتش را بر او حتمى میگرداند و هر کس در این ماه فریضهاى انجام دهد ثواب کسى را دارد که در ماههاى دیگر هفتاد فریضه انجام داده باشد و هر کس در این ماه بر من بسیار صلوات فرستد کفّهی میزان اعمالش در روزى که ترازوها سبک است، سنگین خواهد بود و هر کس در این ماه آیهاى از قرآن بخواند اجر کسى که قرآن را در ماههاى دیگر ختم کند خواهد داشت.
اى مردم درهاى بهشت در این ماه باز است، از خداوند بخواهید که آنها را بر شما نبندد. درهاى جهنّم بر شما بسته است، از خداوند بخواهید که آنها را بر شما باز نکند، و شیاطین در بند هستند، از خداوند بخواهید که آنان را بر شما مسلّط نکنند.
امیر المؤمنین ـ سلام الله علیه ـ فرمودند: من برخاستم و گفتم:
یا رسول اللَّه! با فضیلتترین کار در این ماه چیست؟
پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند:
یا ابا الحسن! افضل اعمال در این ماه، پرهیز از محرّمات الهى است، و سپس گریستند.
عرض کردم:
یا رسول اللَّه! چه چیز باعث گریهی شما شد؟!
حضرت فرمودند:
یا علىّ! به خاطر آن عملى که در این ماه نسبت به تو خواهد شد گریه میکنم، گویا تو را میبینم که مشغول نماز هستى و شقىترینِ اولین، برادر و هم مسلک کسى که ناقه ثمود را از پا در آورد، برخاسته، و ضربهاى بر فرق سرت فرود مىآورد و محاسنت را [با خون] خضاب میکند.
امیر المؤمنین ـ سلام الله علیه ـ ادامه دادند: عرض کردم:
یا رسول اللَّه! در این حال دینم سالم است؟
فرمودند:
بله دینت سالم است.
سپس فرمودند:
یا على! هر کس تو را به قتل رساند مرا به قتل رسانده است، و هر کس از تو بدش بیاید از من بدش آمده است، و هر کس به تو ناسزا گوید، مرا ناسزا گفته است، زیرا تو از من و مانند خودم هستى، روح تو از روح من و گِل تو از گِل من است، خداوند ـ تبارک و تعالى ـ من و تو را آفرید و من و تو را برگزید و مرا براى نبوّت انتخاب کرد و تو را براى امامت؛پس هر کس امامت تو را انکار کند، نبوّت مرا انکار کرده است.
اى علىّ! تو وصی و پدر فرزندان منى و دامادم هستى، تو در زمان حیات و بعد از مماتم جانشین من بر امّتم هستى، امر تو، امر من و نهى تو، نهى من است، قسم به کسى که مرا به نبوّت برگزید و مرا اشرف مخلوقات قرار داد، تو حجّت خدا بر مردم و امین او بر اسرارش و جانشین او بر بندگانش هستى.
منبع: عیون اخبار الرضا علیه السّلام، ج 1، ص 295؛ فضائل الأشهر، ص 77
نكاتي كه روزداران بايد رعايت كنند
نكاتي كه روزداران بايد رعايت كنند
امروز مكه بدون كعبه يك شهر غربي است
آيت الله سبحاني:
امروز مكه بدون كعبه يك شهر غربي است
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حضرت آيت الله سبحاني امروز در ديدار با جمعي از علماي هندوستان و اندونزي با اشاره به اهميت وحدت در كشور هاي اسلامي و نقش دشمن در ايجاد تفرقه گفتند: امروز ده ها شبكه عليه جمهوري اسلامي ايران افترا مي بندند، جرم جمهوري اسلامي ايران اين است كه مي خواهد مسلمانان يكي باشند؛ اگر ما با آمريكا و اسرائيل با هم بوديم از ما تعريف و تمجيد مي كردند.
اين مرجع تقليد با بيان اين كه قرآن كريم هر جا كه از وحدت و اتفاق مسلمانان سخن مي گويد، هميشه آن را ستايش مي كند و هر جا كه درباره تفرقه و دو دستگي سخن مي گويد آن را محكوم مي كند اظهارداشتند: در آيه «واعتصموا بحبل الله جميعا و لاتفرقوا» امت متفرق اگر بخواهد نجات پيدا كند بايد به ريسمان وحدت چنگ بزند.
حضرت آيت الله سبحاني به سياست اختلاف افكني دشمنان اشاره كردند و گفتند: برنامه بريتانيا اين است كه جماعتي به نام سعودي ها را آورده اند تا تمام آثار اسلامي را از بين ببرند و از اسلام فقط قرآن بماند و اگر بتوانند قبر پيامبر(ص) را نيز از بين مي برند.
جوانان مسيحي در دين خود ترديد دارند
معظم له ادامه دادند: جوانان غربي امروزه مي گويند، معلوم نيست كه مسيح وجود داشته باشد و در دين خود ترديد دارند؛ وهابي ها هم با از بين بردن آثار اسلامي مي خواهند اسلام را از بين ببرند، اگر كعبه را برداريم، مكه امروزه مثل يك شهر غربي است، با اين وضع پس از بيست سال از اسلام آثاري نخواهد ماند.
ايشان در مورد وضعيت خاورميانه اظهار داشتند: امروز بلايي به جان مسلمانان افتاده است و اين بلا و آتش افتراق را غربي ها و آمريكايي ها در درجه اول و صهيونيست ها در درجه دوم در ميان مسلمانان روشن كرده اند تا مسلمين همديگر را بكشند، تمام زيرساخت ها را از بين ببرند، پس از آن دشمنان بيايند پول بگيرند و آنها را بسازند و در نتيجه امنيتي براي اسرائيل ايجاد كنند.
ريشه همه اختلافات از وهابيت است
استاد حوزه علميه تصريح كردند: ريشه همه اختلافات از وهابيت است؛ وهابيت گاهي به زبان سلفي ها، گاهي به زبان طالباني ها، گاهي از قول اخواني ها و امروزه با زبان داعشي ها به اختلافات دامن مي زنند. در اين ميان يك نفر از اسرائيلي هاي صهيونيست كشته نمي شوند و هر روز صدها نفر از مسلمانان كشته مي شوند.
حضرت آيت الله سبحاني درباره ملاك مسلمان بودن گفتند: ما در اسلام سالي به نام "عام الوفود"( سنة الوفود) داريم در سال نهم هجرت پيامبر اسلام(ص) هر كه وارد مكه مي شد و شهادتين را بر زبان جاي مي ساخت، اسلام او را قبول مي كرد، در نظر پيامبر(ص)، صحابه و تابعان، انساني كه به يگانگي خدا شهادت دهد، معاد و پيامبر(ص) را قبول كند برادر ديني است.
ايشان با استدلال قرآني در رد انديشه وهابيت اظهار داشتند: در آيه «وَقَالَ لَهُمْ نِبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَن يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَكِينَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَبَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَكَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِكَةُ» تابوت به قدري مهم بود كه از آن به عنوان عامل آرامش و سكينه ياد شده است. آثار انبياء در اين آيه مورد تبرك است، ولي وهابيت آثار انبيا (ع)را از بين مي برند.
معظم له ادامه دادند: پس از مرگ اصحاب كهف، عده اي مُلحد گفتند كه دور آنها ديوار بكشيم، ولي موحدان گفتند كه ما تبرك مي جوييم و در كنار قبر اين ها، مسجدي درست مي كنيم. قرآن اين را به عنوان افتخار مي گويد، ولي وهابيون تمام مساجدي كه در كنار قبور شهدا بود را تخريب مي كنند.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه هر كجا وهابيت آمده تفرقه ايجاد كرده است گفتند: در هند، پاكستان، افغانستان، ازبكستان و حتي آلمان و هر جاي ديگر كه رفتند درميان مردم ايجاد دشمني كردند.
الزامات حج عزتمندانه
الزامات حج عزتمندانه
ارزيابيها نشان ميدهد رفتار سعوديها در ممانعت از حضور زائران ايراني در مراسم حج تمتع امسال تماماً جنبه سياسي داشت و به نوعي آنها تلاش داشتند از اين فريضه ديني به عنوان مستمسكي به منظور امتيازگيري از جمهوري اسلامي بهره برداري كنند.
در طول چند ماه گذشته، طرف ايراني با حسن نيت در مذاكرات مربوط به حج پيش رو وارد گفتوگو با مقامات سعودي شد تا مسائل و مشكلات مربوط به حج 95 حل و فصل شود و اختلافها و تنشهاي سياسي به دور از فريضه مقدس حج و از كانالهاي ديگري مورد بررسي قرار گيرد.
با اين حال رفتار سعوديها نشان داد كه آنها اهل گفتوگو و تعامل نيستند بطوري كه براي هيأت مذاكره كننده ايراني به سختي ويزا صادر كردند و حتي با وجود پاسپورت سياسي گروه مذاكره كننده، از آنها انگشت نگاري كرده و وسايل آنها را مورد تفتيش قرار دادند.
بازي سياسي سعوديها با مسأله حج، به اينجاها ختم نشده است. آنها براي موجه جلوه دادن خود تفسير متفاوتي از مذاكره با طرف ايراني ارائه كرده و خود را مبرا از كارشكنيهاي موجود نشان دادهاند.
پادشاهي سعودي با درپيش گرفتن سياست تفرقه افكنانه مذهبي به طرز ناشيانهاي توپ را به زمين ايران انداخته و مدعي است كه عدم همكاري طرف ايراني باعث محروم شدن حجاج اين كشور از مراسم معنوي امسال شد، اين در حالي است كه پيش شرطهاي غير اصولي كه وزارت حج سعودي براي زائران ايراني تعيين كرده به طرز زيانباري برخلاف شأن و حرمت حاجيان كشورمان است. از جمله اين پيش شرطها صدور رواديد در كشور ثالث به خاطر غير فعال بودن سفارت آنها در تهران است.
عدم اجازه فرود به هيچ يك از هواپيماهاي ايراني و تخصيص حق جابهجايي زائران كشورمان فقط با هواپيماي سعودي و بهانه تراشي در كيفيت برگزاري مراسم و تعيين شرط و شروط براي نحوه عبادت حاجيان ايران همچون ممنوعيت برگزاري مراسم دعا و نيايش به صورت دسته جمعي، قدغن بودن مراسم برائت از مشركين و ممنوعيت توزيع جزوات بعثه از ديگر مانع تراشيهاي آنها است.
در كنار همه اين پيش شرطهاي ناروا، مذاكره كنندگان كشورمان مسأله امنيت جاني حجاج را مطرح كردند،خواستهاي كه با تــــوجه به سوء مديريت و بيكفايتي مسوولان سعودي برگزاري حج كه فاجعه تأسف بار منا را در سال گذشته رقم زد، بسيار عقلاني و فاقد انگيزههاي سياسي است.
با توجه به شرايط نا آرام منطقه و شكست سعوديها از ايران در مذاكرات سياسي در موضوع سوريه و حتي درگيريهاي نيابتي دو كشور، به نظر ميرسد آنها سعي دارند در مسأله حج ايران را تحت فشار قرار داده يا به نوعي به تسويه حساب سياسي مبادرت كنند.
خوشبختانه در داخل كشور بر روي موضوع حج عزتمندانه اتفاق نظر وجود دارد،چرا كه در غير اين صورت، به دليل بيمسووليتي و ناتواني سعوديها در اداره كردن مناسك حج، نبود تضمين كافي براي امنيت حجاج كشورمان ممكن است رخدادهاي پيشبيني نشدهاي را رقم بزند كه طبعاً در چنين شرايطي دولت سعودي هم از قبول مسووليت هرگونه بينظمي شانه خالي ميكند.
بنابراين به نظر ميرسد با توجه به اعلام بينتيجه بودن مذاكره براي حج امسال به دليل كارشكني طرف سعودي بهتر است تا قبول همه شرايط منطقي ايران از سوي سران سعودي از قبول انجام حج در شرايط نامطمئن اجتناب كرده و طبق مصالح كشور و مقتضيات عزتمندانه حجاج كشورمان عمل كنيم.
ناگفتههاي مذاكرات ايران و عربستان درباره حج+فيلم
ناگفتههاي مذاكرات ايران و عربستان درباره حج+فيلم
گره گشايي از امور مجاوران و زائران اولويت فعاليت هاي آستان قدس رضوي است
حجت الاسلام والمسلمين رئيسي :
گره گشايي از امور مجاوران و زائران اولويت فعاليت هاي آستان قدس رضوي است
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي طي سخناني در مراسم توديع و معارفه قائم مقام توليت آستان قدس رضوي، ضمن ارج نهادن به تمامي تلاش هاي ارزشمندي كه طي سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تحت مديريت توليت فقيد؛ حضرت آيت الله واعظ طبسي(ره) در آستان مقدس حضرت رضا(ع) صورت گرفته است، تصريح كرد: همچنان فضاي بسياري براي ارتقاء و پيشرفت در آستان قدس رضوي وجود دارد و براي تحقق اين امر بايد با نگاهي نو، توأم با خلاقيت و ابتكار در حوزه هاي مختلف و متناسب با مفاد حكم مقام معظم رهبري گام هاي بلندي برداشته شود.
وي همچنين با اشاره به منشور هفت گانه رهبر انقلاب در حكم انتصاب توليت آستان قدس رضوي، گفت: اين حكم سند بالادستي و انتظار عمومي از آستان قدس رضوي است.
توليت آستان قدس رضوي همچنين بر تحول اداري در مجموعه آستان قدس رضوي تاكيد و عنوان كرد: در اين مجموعه بخش هايي وجود دارند كه بايد با يكديگر ارتباط سازماني پيدا كنند و يكپارچگي و انسجام در فرايندهاي كاري ايجاد شود.
وي افزود: اگر ارتباط سازماني به درستي ايجاد نشود، بخش هاي مختلف به صورت جزيره اي عمل مي كنند و اين امر مديريت و نظارت را مشكل مي كند.
حجت الاسلام و المسلمين رئيسي خواستار بازنگري فعاليت بخش هاي مختلف آستان قدس رضوي در اين فرايند شد و گفت: كارهاي اقتصادي از نوع مشهد مال و جهان مال نيز بايد مورد بازنگري قرار گيرد. امروز بايد اين سوال را مطرح كنيم كه اين مجموعه ها با حضور برندهاي خارجي در آينده چه نسبتي با اقتصاد مقاومتي دارند؟
وي همچنين با بيان اينكه اسكان در كمپ ها شايسته زائران حضرت رضا(ع) نيست، اظهار كرد: كمپ ها براي موارد بحراني استفاده مي شود، نه براي شهر مشهد مقدس كه به طور سالانه و مستمر پذيراي حدود 25 ميليون زائر است.
توليت آستان قدس رضوي در بخش ديگري از سخنان خود ضمن تجليل از اقداماتي كه طي سالهاي متمادي در آستان قدس رضوي انجام شده است، تصريح كرد: نبايد به وضع موجود اكتفا كنيم و با پويايي، كاركارشناسي، جزم علمي، عزم عملي و هزم انديشي بايد به سمت تعالي اقدامات آستان قدس رضوي حركت كنيم.
مهندس عزيزيان قائم مقام سابق توليت آستان قدس رضوي نيز در اين جلسه طي سخناني به مرور فعاليت هاي خود طي 34 سال حضور در آستان قدس رضوي پرداخت و به توسعه اماكن متبركه رضوي، اصلاح فرايند هاي اداري و پروژه تعويض ضريح مطهر حضرت رضا(ع) اشاره كرد.
وي افزود: همواره باور داشتم كه حرم امام رضا(ع) بايد شرايطي داشته باشد كه ضيوف الرحمان باور كنند، اينجا بهشت روي زمين خدا و موسم حج فقراست.
در ادامه اين مراسم سيد مرتضي بختياري، قائم مقام توليت آستان قدس رضوي نيز در سخناني ضمن گراميداشت ياد و خاطره حضرت آيت الله واعظ طبسي، توليت فقيد آستان قدس رضوي، عنوان كرد: مقوله تحول اداري كه مورد تاكيد حجت الاسلام والمسلمين رئيسي قرار گرفت، مسئله مهمي است كه در آموزه هاي اسلامي نيز بر آن تاكيد شده است.
وي با تاكيد بر اينكه سنگرهايي كه ما در آن ها حضور داريم، فقط براي خدمت به مردم است، افزود: احساس مسئوليتي كه حجت الاسلام والمسلمين رئيسي درباره زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) دارند، بايد به همه ما تسري يابد تا بتوانيم فرامين حكم مقام معظم رهبري را اجرايي كنيم.
بختياري با بيان اينكه انگيزه خادمان بايد خدمت گذاري باشد، تصريح كرد: ما بدهكار انقلاب و شهدا هستيم و بايد به وظيفه خود نسبت به اين نظام اسلامي و مردم عمل كنيم.
تعيين تكليف سپرده زائران عمره و تمتع
تعيين تكليف سپرده زائران عمره و تمتع
رييس سازمان حج و زيارت گفت: زائراني كه قسط اول تمتع را پرداخت كردند مي توانند مبالغ خود را پس بگيرند.
سعيد اوحدي رييس سازمان حج و زيارت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص وضعيت زائراني كه در نوبت اعزام به تمتع بودند اظهار كرد: سهميه و اولويت اين زائران براي سال هاي بعد باقي مي ماند.
وي در ادامه با اشاره به كساني كه قسط اول تمتع خود را پرداخت كرده اند گفت: با توجه به پيش بيني هايي كه از رفتار سعودي ها داشتيم اعلام كرديم كه متقاضيان اعزام به تمتع قسط اول خود را در حسابي به نام خودشان در بانك ملي افتتاح كنند و هم اكنون اين زائران ميتوانند مبالغ خود را با احتساب سود متعارف بانكي دريافت كنند.
اوحدي با بيان اينكه اولويت زائران عمره نيز حفظ خواهد شد تاكيد كرد: بر اساس تفاهم نامه اي كه با بانك ملت امضا شده است، صاحبان فيش عمره مي توانند از وام يك ميليون توماني براي اعزام به عتبات استفاده كنند.
تيم ملي عراق نخستين ميهمان استاديوم امام رضا(ع) مي شود
با اعلام موافقت توليت آستان قدس رضوي؛
تيم ملي عراق نخستين ميهمان استاديوم امام رضا(ع) مي شود
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، درپي سفر نايب رييس فدراسيون فوتبال عراق و درخواست برگزاري مسابقات اين كشور در ورزشگاه آستان قدس رضوي، حجت الاسلام و المسلمين رئيسي بر حمايت از اقدام فدراسيون فوتبال عراق در معرفي جمهوري اسلامي ايران به عنوان ميزبان، تاكيد كرد و از مسئولان مربوطه خواست شخصا براي حل اين موضوع وارد عمل شوند.
محمد امين توكلي زاده مديركل روابط عمومي و امور رسانه آستان قدس رضوي با اعلام اين خبر گفت: دو كشور جمهوري اسلامي ايران و عراق داراي مشتركات و علقه هاي مذهبي عميق هستند و مجموعه آستان قدس رضوي سعي دارد براي اجرايي شدن تصميم فدراسيون فوتبال عراق، مساعدت كند.
بنابر اين گزارش، پس از آنكه فدراسيون فوتبال عراق، جمهوري اسلامي ايران را به عنوان ميزبان بازيهاي خود معرفي كرد، عربستان سعودي با كارشكني و جنگ رواني و رسانه اي برآن شد تا مانع برگزاري اين مسابقات در ايران شود. همچنين امارات متحده عربي خواستار برگزاري مسابقات در اين كشور با پرداخت كليه هزينه هاي تيم شده بود.
ثواب روزه سه روز آخر ماه شعبان
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، و اما در روزه سه روز آخر ماه شعبان براي كسي كه تمام آن را روزه نداشته فضيلتي است كه براي مراقب سزاوار نيست آن را رها كند؛
شيخ صدوق(ره) از امام صادق(ع) روايت كرده است كه هر كس سه روزه آخر شعبان را روزه بگيرد و به ماه رمضان متصل كند، خداوند روزه دو ماه پي در پي را براي او مي نويسد و مراقبات اواخر هر ماه براي اصلاح كردن آنچه در تمام ماه از دست داده است غير از آنچه ذكر كرديم چنان است كه در هر ماه اشاره كردهايم سپس از جمله مهمّات آن است كه در شب آخر شعبان براي ماه رمضان دعائي است كه در «اقبال» براي آن شب يا شب اول ماه رمضان روايت شده است. (1)
1-«اقبال الاعمال» صفحه 358، چاپ اعلمي، بيروت.
كتاب ترجمه المراقبات – ص 198
تاليف: عارف كامل ميرزاجواد آقاملكي تبريزي(ره)
خلوص نیت در همه اعمال
خلوص نیت در همه اعمال
حجت اله مرزانی، دکترای فلسفه اسلامی و مدرس مؤسسه آموزش عالی آل طه
چکیده
از منظر تعالیم اسلامی خلوص نیت به منزله حسن فاعلی، نقشی اساسی در هویت عبادی شدن و درنتیجه قبول آنها دارد. دقت در متون دین نشان میدهد که مؤمن میتواند با خالص سازی نیت، امور مباح را نیز به عبادت تبدیل کند، با این ملاحظه که در امور مباح اگر آنها را با خلوص نیت و به قصد جلب رضایت الهی انجام ندهیم عقابی به دنبال ندارد، اما عبادات خاص (واجبات) اگر با عدم خلوص نیت و ریاگونه انجام شود موجب عقاب خواهد شد.
کلیدواژه: عبادت در اعمال، نیت خالص، اخلاص در عمل، ریا، عبادت خاص، عبادت عام.
عربستان همه راه ها را براي ايران بسته/ در صورت انجام نشدن حج 95 مسئوليت برعهده سعودي هاست
سخنگوي وزارت امور خارجه:
عربستان همه راه ها را براي ايران بسته/ در صورت انجام نشدن حج 95 مسئوليت برعهده سعودي هاست
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حسين جابري انصاري شنبه شب در برنامه متن و حاشيه شبكه سه سيما با اشاره به مسايل سياست خارجي كشور از جمله به موضوع حج سال 95 اظهار كرد: متولي انجام مذاكرات، سازمان حج بوده و آنچه كه تاكنون اتفاق افتاده بر عهده مسئولان سعودي است.
وي افزود: عربستان برخلاف شعاري كه تابحال داده، مسأله حج را به مناسبات سياسي دخالت داده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه تأكيد كرد: عربستان در مسائل مختلف، خود را رو در روي ايران تلقي مي كند و مدتهاست كه سياست خود را بر پايه تنش با ايران قرار داده است.
وي گفت: آنچه ما مشاهده مي كنيم، تلاش عربستان براي افزايش تنش ها در اين زمينه است و اين عربستان است كه بايد به عنوان دولت ميزبان در حج، وظايف ميزباني را رعايت كند.
جابري انصاري تصريح كرد: بر اساس آخرين اقدامات و گفت وگوهاي انجام شده، عربستان بديهي ترين وظايف خود كه تأمين امنيت و سلامت حجاج و حمايت كنسولي از آنهاست را نپذيرفته است.
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: مسئول بسياري از اتفاقات منطقه، عربستان است و شايد يكي از دلايل سياست هاي خشن عربستان، نگراني از رفتار آنها در جهان و نگاه افكار جهاني به آنها باشد.
به گزارش ايرنا سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت كه در رأس هيأت ايراني براي برگزاري دور دوم مذاكرات حج امسال به عربستان سفر كرده بود، روز جمعه به كشور بازگشت.
حفظ كرامت، عزت و حرمت زائران ايراني، تضمين براي تأمين امنيت حجاج، ارائه راهكار براي حمايت و پشتيباني كنسولي زائران ايراني اعزامي به حج، صدور ويزاي حجاج ايراني در داخل كشور از مهمترين محورهاي مورد تأكيد هيأت ايراني در مذاكرات حج بود.
روز يكشنبه آخرين مهلت دولت عربستان براي پاسخ به درخواست هاي ايران در خصوص حج سال 95 تعيين شده است.
بيانيه سازمان حج و زيارت حج95
بيانيه سازمان حج و زيارت؛
عربستان صدّ عَن سَبيلِ اللّه كرد
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سازمان حج و زيارت با انتشار بيانيه اي اعلام كرد : دولت سعودي ضمن بهره برداري سياسي از حجّ و حرمين شريفين، با حقّ مسلم مردم شريف ايران براي انجام مناسك حجّ مخالفت به عمل آورده و صدّ عَن سَبيلِ اللّه نموده است. متن اطلاعيه به اين شرح است:
به اطلاع مردم شريف ايران ومشتاقان زيارت بيت الله الحرام مي رساند بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت براي حضور حجاج كشورمان در مراسم حج سال 1395طبق روال سال هاي گذشته اقدامات گسترده و مستمري را انجام داده اند.
1-نگاه جمهوري اسلامي ايران به حجّ وعمره، نگاهي معنوي،وحدت آفرين،توسعه بخشِ ا ُخوت ديني و اسلامي وپرهيزازفرقه گرايي وطايفه گري بوده و هست،شركت باشكوه حجاج ايراني درنمازهاي جماعت مسجدالحرام ومسجدالنبي(ص)، توّجه جدّي به تلاوت قرآنكريم واهتمام به دعاومناجات باحضرت احديت، شاهدبراين است كه جمهوري اسلامي ايران به مراسم حجّ نگاهي فراملّي داشته و دارد.
2- جمهوري اسلامي ايران ازحجّ گذشته، برنامهريزي براي حجّ امسال را آغازونسبت به فراهم ساختن مقدمات برگزاري حجّ 95 اقدامات لازم رابعمل آورد وازآن زمان تاكنون هيچگونه ترديدي براي اقامه حجّ نداشته وهمچنان مصمّم به برگزاري حجّي با شكوه مي باشد.
3- دور اول مذاكرات حج تمتع امسال عليرغم پيگيري هاي ج.ا.ا. براي امضاي بموقع تفاهمنامه حج،به علت همكاري نكردن مسئولين سعودي تحت تاثير مسايل سياسي، بجاي دي ماه 94 با ۳ ماه تأخير در اواخر فروردين 95 انجام شد كه به دليل عدم قبول صدور ويزا در داخل كشور و عدم امكان استفاده از هواپيمايي جمهوري اسلامي و موارد ديگر نا تمام ماند.
4- براي دور دوم مذاكرات عليرغم وعده¬هاي مسئولين عربستان، رواديد براي سفر دوم هيئت ايراني با 45 روز تأخير و پس از انتصاب وزير جديد حج عربستان صادر شد و نهايتاً هيئت جمهوري اسلامي ايران با دعوت رسمي وزيرجديد حج عربستان و قول مساعد حل مشكلات در مورخ 5/3/95 عازم اين كشور شد.
5- درگفتگوهاي اين دوره ضمن حل مشكل صدور رواديد در ايران و استفاده از هواپيمايي ج.ا.ا. در انتقال حجاج كشورمان تلاش گرديد تا با توجه به حوادث تلخ گذشته شرايط اعزام حجاج ايراني را با اطمينان از "تأمين امنيت و حفظ عزت وكرامت حجاج" فراهم آيد كه به علّت ناهماهنگي در سطوح عالي عربستان و تأثيرنگاه سياسي بر مسائل حج، به اين مطالبات پاسخ مثبت داده نشد.
6- باوجود ادّعاي طرف سعودي براي حل مسائل كنسولي، تا كنون هيچ توافق مكتوبي در اين خصوص بين مسئولين وزارت امورخارجه عربستان با وزارت امور خارجه سوئيس بر اساس كنوانسيون هاي بين المللي صورت نگرفته است.
7- عربستان سعودي عليرغم تبليغات سوءرسانه هاي خود، تحت تأثير فضاي سياسي بين دو كشور، حج را به مسائل سياسي گره زده و بر همين مبنا متن تفاهم نامه متداول و هر ساله را تغيير داده است و لذا اين دولت سعودي است كه ضمن بهره برداري سياسي از حجّ و حرمين شريفين، با حقّ مسلم مردم شريف ايران براي انجام مناسك حجّ مخالفت به عمل آورده و صدّ عَن سَبيلِ اللّه نموده است.
8- اكنون با عنايت به از دست دادن زمان براي برنامه ريزي و تداركات امور حجاج ايراني و عدم تأمين مطالبات به حق جمهوري اسلامي اعلام مي شود كه به دليل استمرار كارشكني هاي دولت سعودي زائرين عزيز ج.ا.ا. از حضور در مراسم حج تمتع سال جاري محروم مي شوند و مسئوليت آن بر عهده دولت عربستان سعودي است.
سیره رضوی در امر به معروف و نهی از منکر
سیره رضوی در امر به معروف و نهی از منکر
بیتا جلیلیان؛ دانش آموخته مدرسه علمیه اسلام شناسی
چکیده
امر به معروف و نهی از منکر یک واجب الهی است که به دلایلی چون ترس ها، توجیه ها و سازشکاری ها فراموش و یا موجب بی تفاوتی قرار گرفته است. بر آن شدیم که به بررسی روشهای تأثیرگذار در زندگی امام رضا ع به عنوان یک الگوی اجرایی در امر به معروف و نهی از منکر بپردازیم و روش هایی چون جلب محبت با انفاق، داشتن حسن ظن و ... که در زندگی ائمه بسیار دیده می شود را بیان و با شناخت مصادیق منکر اقدام عملی متناسب داشته باشیم.
عكسي زيبا از بهشت روي زمين

چرا برخي دعاهاي ما مستجاب نميشود؟
چرا برخي دعاهاي ما مستجاب نميشود؟
شرايط تحقق ظهور
چرا امام مهدي (عج) ظهور نمي كنند؟/ شرايط تحقق ظهور
، براي تحقق ظهور به عنوان حكومت عدل جهاني، طبق راوايات وارده از اهل بيت عليهم السلام چهار شرط لازم است:
عالمي كه براي تحصيل، سفر حج را ناتمام گذاشت
عالمي كه براي تحصيل، سفر حج را ناتمام گذاشت
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از فارس، حاج ملا هادي سبزواري، معروف به «حكيم سبزواري» و «حاجي سبزواري»، حكيم و عارف بزرگ شيعه و اسلام در برههاي از زندگي در سفر حج از راه اصفهان گذر مىكرد و چون هنوز موسم حج نبود مدتى در اين شهر اقامت گزيد. در حوزه پر رونق اصفهان، استادانى چون حاج شيخ محمد تقى مولف كتاب «هداية المسترشدين» و حاج محمد ابراهيم كلباسى نگارنده كتاب «اشارات الاصول» و آيه الله ملا اسماعيل كوشكى محفل درس و بحث علمى داشتند.
ملا هادى كه هنوز تا موسم حج فرصت داشت لحظاتش را مغتنم شمرده، در درس بزرگان شركت جست. او چند وقتى به درس آيه الله كوشكى رفت و احساس كرد اين درس برايش چون گمشده گرانقيمتى بوده كه اكنون بدان دست يافته است.
بيان شيوا و عمق معلومات استاد وى را هر روز شيفته تر مىنمود. از همين رو تصميم گرفت سفر حج خود را به سفر در سلوك دانش و معارف تبديل كند و در اصفهان ماندگار شود.
سفر ملا هادى به هشت سال اقامت در اصفهان انجاميد و در اين مدت خود را به زيور دانش و معارف آراست و به بركت بزرگان آن سامان در علم حكمت، ورزيده شد.
ملا هادى سبزواري در سال 1242 ق به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدريس شد.
همچنين، در يكى از سالها كه ملا هادى به زيارت خانه خدا رفته بود پس از آنكه سفر حج خود را به پايان برد عزم بازگشت به ايران نمود و از راه دريا وارد بندرعباس شد. چون راهها ناامن بود از رفتن به سبزوار منصرف شد و چندى در شهر كرمان اقامت گزيد.
در آنجا مدتها در مدرسه معصوميه كرمان با خادم مدرسه همكارى مىكرد و خود را به هيچ كس معرفى نكرده بود، طلاب گمان مىكردند او از خدمتگزاران مدرسه است. از همين رو روز و شب در كنار او به سر مىبردند بدون اينكه بدانند وى چه انسان بزرگ و دانشمند گرانقدرى است!
مدت مديدي اينچنين زندگي كرد و به طلبهها خدمت ميكرد بدون اينكه كسي بداند او همان حكيم سبزواري معروف است.
شهيد مطهري مينويسد: «در مدت اقامت كرمان براى اين كه نفس خود را تربيت كند و رياضت دهد، سعى كرد ناشناخته بماند و در همه مدت به كمك خادم مدرسه به خدمت طلاب قيام مىكرد. بعد دختر همان خادم را به زنى گرفت»
رفته رفته درخشش آن گوهر گران سنگ محصلان تيز بين را متوجه خود ساخت و ديرى نپاييد كه استاد شناخته شد و طلاب كه تا چندى او را خادم مىپنداشتند وى را استاد بلند مرتبه و متبحر در علوم مختلف يافتند.
پس از آن اطراف حكيم فرزانه را مشتاقان دانش و حكمت فرا گرفتند و حكيم سبزوارى در مدرسه دينى كرمان جلسات درس و بحث علمى تشكيل داد و مدتى در آنجا ماندگار شد.
آخرین خبرها از دور دوم مذاکرات حج ؛
رئیس سازمان حج و زیارت : به سعودی ها تأکید کردیم این دوره از مذاکرات آخرین فرصت و منزلگاه تلاش برای اقامه فریضه حج است و طرف سعودی است که باید مواضع شفاف خودش را اعلام کند .
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی که در راس هیئتی ایرانی برای دور دوم مذاکرات حج به عربستان سفر کرده است، در گفتگو با خبر نیمروزی شبکه یک سیما در خصوص روند مذاکرات اخیر گفت: این دوره از مذاکرات به دعوت رسمی و تقاضای وزیر جدید حج عربستان انجام شد البته قبل از سفر به عربستان همانطور که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه ای اشاره فرمودند پیشنهادات و مطالبات اصولی، منطقی و بحق جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق و تضمین حقوق زائران عزیزمان طی نامه ای رسمی به وزیر جدید حج عربستان اعلام شد.
وی افزود: توقع ما این بود که خواسته ما که لحاظ کردن پیشنهادات در متن پیشنهادی تفاهم نامه بود، انجام شود و این مذاکرات بیش از این طولانی نشود تا وقت بیشتری را از دست بدهیم. یقینا این پنج ماه تأخیر از سوی عربستان در برگزاری مذاکرات، تأثیر بسیار منفی در اجرای حج خواهد گذاشت.
رئیس سازمان حج در خصوص مذاکرات اخیر توضیح داد: یک جلسه چهار ساعته ای با طرف سعودی داشتیم . جمع بندی ما بر این شد برای اینکه با تأخیر بیشتری مواجه نشویم مبنای تنظیم تفاهم نامه همان تفاهم نامه سال های گذشته باشد و روی آن متمرکز شویم و اصلاحات لازم را در تفاهم نامه پیشنهادی انجام دهیم.
مهندس اوحدی در ادامه بیان کرد: قرار شد در جلسه کارشناسی امروز متن لازم پیشنهادی برای لحاظ کردن در تفاهم نامه تهیه شود و برخی بندهایی که زیاده خواهی های عربستان بود و با اصل حفظ عزت، کرامت و حرمت زائران ایرانی مغایرت داشت، با طرف سعودی تفاهم کردیم و موافقت شد که از متن تفاهم نامه جدید حذف شود.
رئیس سازمان حج اضافه کرد: البته در خصوص خدمات کنسولی همانطور که جناب آقای دکتر جنتی نیز در مصاحبه اشاره داشتند، متاسفانه طرف سعودی هیچ پیشنهادی و راهکاری را ارائه نکرده است و وزیر جدید حج مانند گذشته وعده کرده که باید با وزارت امور خارجه کشورش هماهنگ کنند البته پیشنهاد بسیار روشن وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بصورت مکتوب به آنها ارائه شده و به آنها تأکید کردیم این هم بایستی در تفاهم نامه لحاظ شود.
سرپرست هیئت مذاکره کننده حج جمهوری اسلامی ابراز کرد: به نظر می آید همچنان عدم انسجام و هماهنگی و تصمیم گیری واحد در میان دستگاه های عربستان علت اصلی کندی مذاکرات حج است البته تا ساعتی دیگر مذاکرات هیئت مجددا آغاز می شود و وزیر حج در مذاکرات حضور دارد. امیدواریم سعودی ها بتوانند به یک جمع بندی متقن برسند و پیشنهاداتی که حقوق زائران ما است، در متن تفاهم نامه لحاظ شود.
رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص امکان برگزاری حج برای زائران جمهوری اسلامی ایران گفت: به وزیر حج سعودی نیز بصورت شفاف تأکید کرده ایم که این دوره از مذاکرات آخرین فرصت و منزلگاه تلاش برای اقامه فریضه حج است و طرف سعودی است که باید مواضع شفاف خودش را اعلام کند .
اوحدی در خاتمه تأکید کرد: اعزام زائران ایرانی به حج منوط به پذیرش شروط منطقی جمهوری اسلامی و در واقع تضمین برای تأمین امنیت حجاج و حفظ حرمت و کرامت و عزت آنان است.
جمعيت شيعه در جهان امروز
بر اساس آمارهاي سازمان ملل و برخي منابع ديگر، در سال 1999 ميلادي، جمعيت جهان از مرز 6 ميليارد نفر گذشته است. حدود بيست درصد از جمعيت جهان يعني 2/1 ميليارد نفر را مسلمانان تشكيل مي دهند. توزيع جمعيت مسلمانان در جهان در نيمه 1998 ميلادي از اين قرار است: آفريقا 315 ميليون، آسيا 812 ميليون، اروپا 401000/31، و ... .[1]
عزيمت هيات ايراني براي مذاكرات نهايي حج تمتع
عزيمت هيات ايراني براي مذاكرات نهايي حج تمتع
ديدگاه برخي صاحبنظران درباره حج تمتع؛
ديدگاه برخي صاحبنظران درباره حج تمتع؛
هيچ جايگزيني براي حج تمتع وجود ندارد
مجموعه مناجاتهای دلنشین با امام زمان(ع)/ صوت میثم مطیعی
• متن تبریک تولد امام زمان
• اس ام اس جدید تبریک نیمه شعبان ٩۵
مهدی موعود(عج) چگونه در جنگهای زمان ظهور با عجیب ترین سلاحها مقابله خواهد کرد؟
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "ناپلئون بناپارت" از بزرگ ترین فرماندهان نظامی تاریخ و امپراتوری است که بیشتر اروپا را فتح کرد، اسمی در تاریخ که تنها با بردن نامش کافی بود یک جنگ به پیروزی برسد.
مفتی اعظم عربستان در توهینی وقیحانه، ایران را گیاهی نجس و دشمن بیت الله الحرام توصیف کرد.


گلچین مولودی نیمه شعبان و ولادت امام زمان(ع) + دانلود
حال و هواي كربلا در آستانه ميلاد حضرت وليعصر(عج) به روايت تصوير
حال و هواي كربلا در آستانه ميلاد حضرت وليعصر(عج) به روايت تصوير/2
اعمال شب و روز نيمه شعبان
اعمال شب و روز نيمه شعبان
ولادت حضرت ولی عصر(عج) بر تمام شیعیان مبارک باد
خوب است كه كه عاشق جگري داشته باشد
آشفتگي بيشتري داشته باشد
حاجات بهانه است كه ما اشك بريزيم
خوب است گدا چشم تري داشته باشد
پرواز من اين است كه يك كنج بيفتم
اين بال بعيد است پري داشته باشد
اي يار سفر كرده نگاه پر لطفت
وقتش شده بر ما نظري داشته باشد
گر سنگ دلم باز تعلق به تو دارم
هر كعبه اي بايد حجري داشته باشد
سر مي زنم آنقدر به در تا بگشايي
خوب است گدا هم هنري داشته باشد
از دور خودت دور مكن چند گدا را
خوب است كه شه دور و بري داشته باشد
قبل از سفر آخرت اي دوست دلم را
بگذار به سويت سفري داشته باشد
انگار بنا نيست ببينم تو را .... پس
بگذار دلم يك خبري داشته باشد