قدیمی ترین عکس از حرم مطهر
قدیمی ترین عکس از حرم مطهر
قدیمیترین عکسی که از حرم مطهررضوی در مجموعهی آستان قدس رضوی موجود است نمای نهر خیابان و صحن سقاخانهی عتیق (انقلاب فعلی) حرم امام رضا(ع) است که در دورهی قاجاریه گرفته شده است.
این نما حدود 160 سال پیش در سال 1275 هجری قمری معادل با سال 1233 هجری شمسی عکاسی شده است و تصویر واضحی از نهر آب جاری در صحن عتیق یا صحن کهنه که همان انقلاب فعلی است را به نمایش گذاشته است.
در صحن کهنهی حرم مطهر رضوی تا سالهای 1330 هجری شمسی نهری جاری بود که آب آن از شش فرسنگی مشهد مقدس از جائی به نام چشمهی کلاسب در شمال مشهد مقدس سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی وارد شهر میشد. آب این نهر پس از عبور از بالاخیابان وارد صحن کهنه شده و از آنجا نیز از پائینخیابان میگذشت و در بیرون شهر و برای مصارف مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار میگرفت که تصویر این نهر در این عکس واضح است.
عکاس این یادگار قدیمی، آنتونیو جیانوزی، از عکاسان خارجی عصر قاجاریان است.
تصویر این عکس قدیمی در گنجینهی تاریخ مشهد موزهی مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شده و علاقهمندان میتوانند از آن بازدید کنند.
ثبت نام اربعین در سامانه سماح
طي اطلاعيه سازمان حج و زيارت؛
جزئيات نام نويسي در سامانه سماح اعلام شد
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دراطلاعيه سازمان حج وزيارت آمده است: اين سازمان به اطلاع كليه مشتاقان حضور در مراسم پياده روي اربعين حسيني(ع) سال 1395 مي رساند در راستاي تسهيل در روند صدور ويزا و اعزام زائران اربعين و ساماندهي و برنامهريزي عزيمت زائران به نقاط مرزي كشور اقدام به طراحي و توسعه «سامانه سماح» نموده است.از اين رو طبق اعلام قبلي اين سازمان كليه مشتاقان زيارت اربعين مي توانند از ساعت 9 صبح روز شنبه 16 مرداد ماه با مراجعه مستقيم به سامانه اينترنتي سماح به نشاني samah.haj.ir و يا مراجعه به دفاتر مجاز زيارتي سراسر كشور نسبت به نامنويسي براي زيارت اربعين در سامانه مذكور اقدام نمايند.
در مرحله اول ثبت نام، متقاضيان با درج اطلاعات فردي خود و همراهان(همگروهيها) در سامانه سماح تاريخ تشرف و مرز خروجي خود براي عزيمت به كشور عراق را انتخاب مينمايند.
در خصوص نحوه ثبت نام متقاضيان در سامانه سماح ذكر موارد ذيل ضروري است:
1) بر اساس مصوبه ستاد مركزي اربعين كشور تنها افرادي مي توانند ويزاي اربعين دريافت و از مرز خارج شوند كه در سامانه سماح ثبت نام كرده باشند.
2) بر اساس مصوبه ستاد مركزي اربعين پوشش بيمه اي زائران اربعين اجباري بوده و ويزاي اربعين براي كساني صادر خواهد شد كه تحت پوشش خدمات بيمه اي قرار گيرند.
3) پوشش بيمه اي و خدمات درماني هلال احمر در داخل و خارج كشور در ايام اربعين صرفاً شامل زائراني خواهد شد كه در سامانه سماح ثبت نام كرده اند.
4) ثبت نام متقاضيان در سامانه سماح بصورت گروهي انجام خواهد گرفت و فرد يا افراد زير 5 نفر توسط دفاتر زيارتي به يك گروه تبديل مي شوند.(در گروه هاي يك نفري همان يك نفر سرگروه خواهد بود)
5) در هر گروه لازم است فردي فعال و مسئوليت پذير به عنوان سرگروه انتخاب شود و شماره تلفن همراه اين فرد در سامانه به عنوان سرگروه ثبت گردد . كليه اطلاع رساني هاي بعدي ستاد اربعين از طريق ارسال پيامك به سرگروه اعلام مي گردد.
6) پرداخت هزينه هاي سفر توسط سرگروه انجام مي گيرد و در صورت انصراف هريك از اعضاي گروه، هزينه دريافتي به حساب سرگروه مسترد خواهد شد.
7) از آنجايي كه مراسم پياده روي اربعين حركتي جمعي است، توصيه مي شود زائران حتي المقدور بصورت گروهي براي حضور در اين مراسم ثبت نام نمايند.
8) بر اساس ابلاغيه وزارت محترم كشور مرز خروجي زائران براي عزيمت به عراق بر اساس استان محل سكونت زائران مشخص گرديده است.
9)از آنجايي كه مرز خروجي زائران بر اساس ظرفيت آن مرز مشخص مي گردد، اولويت اعزام زائران بر اساس تقدم زماني در ثبت نام زائران مشخص مي شود و در صورت ازدحام در هر تاريخ، سامانه تاريخهاي ديگري را به آنان پيشنهاد مي دهد.
10) بر اساس قوانين و مقررات جاري كشور عراق، گذرنامه متقاضيان زيارت اربعين بايد داراي حداقل 6 ماه اعتبار از زمان خروج از مرز براي عزيمت به عراق باشد. لذا لازم است علاقمندان به زيارت اربعين بموقع نسبت به اخذ گذرنامه با اعتبار كافي اقدام نمايند.
11) متقاضيان پس از ثبت نام مقدماتي در سامانه سماح كد رهگيري دريافت مي كنند و تأييديه ثبت نام و كد رهگيري بصورت پيامك براي سرگروه ارسال مي گردد. در صورت ناتمام ماندن ثبت نام و يا عدم تكميل هر بخش و يا ايجاد هرگونه وقفه در جريان ثبت نام، پيامك تأييديه ارسال نمي شود لذا متقاضي مي بايست مجدداً فرآيند ثبت نام را تكرار نمايد.
12) در صورت فراموشي كد رهگيري ثبت نام، متقاضيان با وارد كردن كدملي و شماره شناسنامه در سامانه مي توانند كد رهگيري خود را مجدداً دريافت نمايند.
13) مسئوليت تهيه وسيله نقليه(شخصي يا عمومي) تا مرزها و تهيه بليط هواپيما براي زائراني كه ميخواهند بصورت هوايي راهي مرزها شوند، متناسب با تاريخ درخواستي در سامانه به عهده زائر خواهد بود.
14)متقاضيان در هنگام ثبت نام از ليست دفاتر زيارتي موجود در سامانه سماح، نزديكترين دفاتر را انتخاب مي كنند تا بعداً مدارك خود را به آنجا تحويل دهند. همچنين ليست دفاتر مجاز زيارتي علاوه بر سايت سازمان حج و زيارت و مديريت حج و زيارت استان ها، از طريق اطلاعيه هاي رسمي حج و زيارت استانها در جرايد اعلام خواهد شد.
15) در سامانه سماح راهنماي كامل نحوه ثبت نام و نكات قابل توجه جهت بهره برداري متقاضيان ارائه شده است.
16) در مديريت حج و زيارت استان ها واحد پاسخگويي به سؤالات متقاضيان راه اندازي شده كه در صورت وجود ابهام در هريك از مراحل ثبت نام متقاضيان مي توانند با اين واحدها تماس بگيرند.
17)ساير موارد ضروري براي تكميل روند ثبت نام در سامانه سماح همچنين نحوه دريافت مدارك از زائران طي اطلاعيه هاي بعدي و همچنين از طريق ارسال پيامك به سرگروه ها اعلام خواهد شد.
چرا پرچم تمام تکفیریها سیاه است؟

نام نویسی در سامانه سماح شرط صدور ویزای اربعین
نام نویسی در سامانه سماح شرط صدور ویزای اربعین

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، حمید محمدی در این باره افزود: برای این امر با دستگاه های مربوطه هم هماهنگی به عمل آمده است و بر همین اساس روادید خروج از کشور برای حضور در آیین اربعین حسینی تنها برای افرادی صادر خواهد شد که در سامانه سماح ثبت نام کرده باشندو مدارکشان نیز تکمیل باشد.
وی ادامه داد: در این سامانه برخی پیش بینی های لازم از جمله انتخاب سرگروه انجام گرفته است ؛ ضمن اینکه در این سیستم بنا بر اطلاعات فردی ارایه شده توسط کاربر بهترین مرز خروج برای فرد ، توسط سیستم رایانه انتخاب و اعلام خواهد شد.
معاون حج و زیارت با اشاره به اینکه در سامانه سماح همچنین پیش بینی ارایه خدمات پزشکی با تعرفه های خاص شده و تاکنون میزان هزینه صدور ویزا مشخص نشده است، گفت: تمام پیش بینی های لازم در ستاد کمیته مرکزی اربعین برای برگزاری آیین با شکوه اربعین حسینی در نظر گرفته شده است.
محمدی با بیان اینکه ثبت نام در سامانه سماح در نیمه دوم مرداد ماه آغاز خواهد شد، افزود: یکی از مشکلات سال گذشته زائران اربعین حسینی تهیه ارز برای صدور روادید بود که امسال با عنایت به همکاری های صورت گرفته برای صدور ویزا معادل هزینه ریالی از طریق همین سامانه از حساب ثبت نام کننده کسر می شود.
وی گفت: از دیگر الزامات اعزام امسال زائران اربعین حسینی بیمه اجباری زائران است که در غیر این صورت ویزا صادر نخواهد شد.
معاون سازمان حج و زیارت با بیان اینکه سال گذشته حدود یک میلیون و 700 هزار زائر از طریق مرزهای کشورمان راهی عراق شدند، پیش بینی کرد، این رقم در سال 95 به بیش از 2 میلیون تن برسد.
شرایط و قیمت ویزای اربعین تا دو هفته آینده اعلام می شود
شرایط و قیمت ویزای اربعین تا دو هفته آینده اعلام می شود

رییس سازمان حج و زیارت گفت: تا دو هفته دیگر قیمت ویزای عراق و شرایط صدور آن برای مراسم اربعین مشخص میشود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی گفت: دولت عراق در دو سه سال گذشته هماهنگیهای خوبی در زمینه برگزاری مراسم اربعین داشته و طی جلساتی که معاونت کنسولی وزارت امور خارجه با سفیر عراق در ایران داشته، مقرر شده تا دو هفته آینده و تا پیش از شروع ثبتنام پیادهروی اربعین، شرایط صدور ویزای عراق و قیمت آن از طریق سفارت این کشور اعلام شود.
وی سپس با یادآوری طرح اجباری بیمه در اربعین امسال اظهار کرد: این طرح در راستای تامین امنیت زائران اجرا میشود و براساس آن امکان ثبتنام و دریافت ویزای اربعین وجود ندارد، مگر آنکه بیمه خریداری شود. نرخ بیمه اربعین هنوز مشخص نشده، اما سعی میشود در مذاکره با شرکت عامل، قیمت منطقی برای آن تعیین شود.
رییس سازمان حج و زیارت همچنین درباره نحوه تامین امنیت زائران اربعین در عراق بیان کرد: دولت عراق تا کنون موفق شده امنیت زائران را در سطح مطلوبی تامین کند. امسال هم تمهیدات خوبی پیشبینی کرده، ضمن آنکه با پیروزیهای ارزشمند ارتش و نیروهای مردمی عراق، شرایط امنیتی به طور نسبی در این کشور برقرار شده است.
اوحدی در ادامه به چالشهایی که در اربعین سالهای گذشته بوجود آمد و مدیریت اربعینِ پیش رو را تحت تاثیر قرار داد، اشاره کرد و افزود: با توجه به نابسامانیهایی که در برخی از مقاطع زمانی هنگام خروج از مرزهای ایران پیش آمد، تصمیم گرفته شد در سامانه ثبت نام اربعین (سماح) درگاهی برای ثبت نام افاغنه مقیم ایران اختصاص یابد. همچنین با هماهنگی وزارت کشور و نیروی انتظامی، مرز خاصی برای تردد آنها درنظر گرفته شد که هنگام ثبت نام، بصورت هوشمند مشخص میشود.
به گفته وی، در حال حاضر مرز خروجی اتباع افغان چزابه است که در صورت تغییر، اعلام خواهد شد.
اوحدی همچنین گفت: سالهای گذشته افرادی که علاقهمند بودند به عنوان خادم در مراسم پیاده روی اربعین حضور باشند سرگردان بودند و اطلاع نداشتند چگونه باید اقدام کنند، برای همین امسال در سامانه "سماح" درگاهی ایجاد شده تا متقاضیان خدمت به زائران امام حسین (ع) از این طریق اقدام کنند
آغاز دور جدید پیش ثبت نام سفرهای عتبات عالیات از امروز/ پیش ثبت نام عرفه، تاسوعا و عاشورا
آغاز دور جدید پیش ثبت نام سفرهای عتبات عالیات از امروز/ پیش ثبت نام عرفه، تاسوعا و عاشورا

سازمان حج و زیارت اعلام کرد: متقاضیان سفر به عتبات برای اعزام های 13 شهریور تا 15 آبان امسال شامل روزهای عرفه، تاسوعا و عاشورا از امروز می توانند برای این سفرها پیش ثبت نام نمایند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، در متن اطلاعیه پیش ثبت نام عتبات این سازمان آمده است: با عنایت به برنامه ریزی های انجام شده جهت ثبت نام گروههای اعزامی عتبات عالیات مربوط به بازه زمانی 13 شهریور لغایت 15 آبان 1395 (ایام عرفه، محرم و دهه اول ماه صفر) به اطلاع می رساند:
1) در این دوره متقاضیان تشرف قبل از ثبت نام در کاروانها در مهلت مقرر در سامانه پیش ثبت نام عتبات عالیات به آدرس www.atabat.haj.ir نام نویسی و کدرهگیری دریافت خواهند نمود.
2) شروع پیش ثبت نام از ساعت 9 صبح روز سه شنبه پنجم مرداد لغایت ساعت 16 روز جمعه پانزدهم مرداد 1395 خواهد بود.
3) روز یکشنبه 17 مردادماه قرعه کشی بین متقاضیان انجام و نتیجه آن روز دوشنبه 18 مرداد بر روی سامانه پیش ثبت نام عتبات عالیات قرار خواهد گرفت که متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت مذکور از نتیجه و زمان ثبت نام در کاروانها مطلع گردند.
«به جهت آشنایی کامل با مراحل و روش ثبت نام خواهشمند است حتماً موارد ذیل را مطالعه و سپس نسبت به انجام پیش ثبت نام اقدام نمائید».
متقاضیان می توانند به یکی از دو روش ذیل نسبت به پیش ثبت نام عتبات عالیات اقدام نمایند:
الف- پیش ثبت نام گروهی، از 1 تا 7 نفره (ثبت نام در این روش حداقل 1 نفر و حداکثر تا 7 نفر می باشد)
ب- پیش ثبت نام گروهی، فقط 35 نفره (ثبت نام در این روش می بایست حتماً 35 نفر کامل باشد)
توجه مهم: افرادی که مبادرت به ثبت نام 35 نفره می نمایند درصورتیکه تعدادی از آنها منصرف یا از آن گروه خارج شوند(گروه جدید تشکیل دهند) و عدد گروه به کمتر از 25 نفر تقلیل یابد؛ گروه اولیه حذف شده و در قرعه کشی شرکت داده نخواهد شد.
توجه: فقط 15درصد ظرفیت اعزام مختص اعزام های گروهی (گروههای 35 نفره) می باشد، لذا پیشنهاد می شود برای آنکه از امکان بیشتری برای تشرف بهره مند شوید، در گروههای حداکثر تا 7 نفره ثبت نام فرمائید.
تذکرات مهم
1-هر گروه از يك سرگروه و افراد زیر گروه وی (همراهان) تشكيل ميشود كه لازم است مشخصات كامل سرگروه و اطلاعات اولیه همراهان(کد ملی ، نام و نام خانوادگی ، شماره شناسنامه ، تاریخ تولد) به صورت صحیح در فرم پيش ثبتنام سايت درج گردد.
2-هر نفر فقط یکبار و در يك گروه می تواند (بعنوان سرگروه يا همراه) پيش ثبتنام نمايد و چنانچه به هر دلیلی هر یک از افراد پیش ثبت نام شده (سرگروه یا همراهان) پس از ثبت نام و دریافت کد رهگیری، خواستار ثبت نام با گروه جدید یا جابجائی اسامی گروه خود باشد می تواند نسبت به ثبت نام مجدد اقدام و کد رهگیری جدید دریافت نماید که در این صورت اطلاعات ثبت نامی در گروه قبلی حذف خواهد شد.
3-كدملي و مشخصات كلي متقاضیان تشرف با اطلاعات سازمان ثبت احوال تطبیق و در صورت مغايرت، اطلاعات موجود در پايگاه ثبتاحوال کشور مبناي عمل خواهد بود، لذا در ثبت كد ملي دقت مضاعف به عمل آورید.
4-پس از اتمام مهلت پیش ثبت نام (جمعه 15 مردادماه) امکان تغییر نام و مشخصات افراد ثبت نام شده میسر نمی باشد.
5-باتوجه به اعلام اسامی افراد پذیرفته شده جهت ثبت نام در کاروانها از طریق سیستم ارسال پیام کوتاه، ثبت شماره تلفن همراه سرگروه (يا يكي از نزديكان وی) در فرم پيش ثبتنام الزامی است.
6-در صورتيكه تعداد افراد پيش ثبتنام شده از ظرفيت اعزام در ماههاي اعلام شده در استانهاي مختلف بيشتر باشد، اولويت تشرف گروهها براساس قرعه تعيين و از طریق همین سایت به آنها اعلام می گردد و افراد مازاد بر ظرفیت حذف خواهند شد.
7-قرعه کشی و اعزام افراد پذیرفته شده از استان محل سكونت سرگروه (قید شده در سیستم) صورت خواهد گرفت. لذا، استان و شهر محل سكونت را با دقت از فهرست مربوطه انتخاب نمائيد.
8-تاريخ تولد افراد بايد به صورت كامل روز، ماه و سال (بصورت چهار رقمي) در فرم درج شود.
9-كدملي همه افراد ده رقمي بوده و بايد كليه ارقام (صفرهاي سمت چپ) آن بطور كامل در فرم ثبت شود.
10-پس از تكميل فرم و ثبت آن ، اطلاعات دريافتي جهت کنترل نمايش داده ميشود، اطلاعات نمايش داده شده را به دقت كنترل و در صورت صحت، گزینه تأييد را انتخاب و نسبت به قطعي نمودن پيش ثبتنام خود اقدام نمائيد. چنانچه اطلاعات نمايش داده شده صحيح نیست با انتخاب گزینه بازگشت و اصلاح مجدد نسبت به رفع مغایرتها اقدام نمائيد.
11-پس از قطعي نمودن پيش ثبتنام، سیستم یک شماره رهگيري به گروه تخصيص می دهد كه اين شماره را يادداشت نموده و براي پیگیری های بعدی نزد خود نگهداري خواهید فرمود.
12-داشتن گذرنامه با اعتبار حداقل 4 ماه از تاریخ اعزام ضروری است ضمناً فرزندان بالای 17 سال نیاز به گذرنامه مستقل دارند.
13-فقط افراد پذیرفته شده در قرعه کشی دارای الویت اعزام بوده و انتقال یا جایگزینی، میسر نمی باشد.