ثبت نام اربعین در سامانه سماح
طي اطلاعيه سازمان حج و زيارت؛
جزئيات نام نويسي در سامانه سماح اعلام شد
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، دراطلاعيه سازمان حج وزيارت آمده است: اين سازمان به اطلاع كليه مشتاقان حضور در مراسم پياده روي اربعين حسيني(ع) سال 1395 مي رساند در راستاي تسهيل در روند صدور ويزا و اعزام زائران اربعين و ساماندهي و برنامهريزي عزيمت زائران به نقاط مرزي كشور اقدام به طراحي و توسعه «سامانه سماح» نموده است.از اين رو طبق اعلام قبلي اين سازمان كليه مشتاقان زيارت اربعين مي توانند از ساعت 9 صبح روز شنبه 16 مرداد ماه با مراجعه مستقيم به سامانه اينترنتي سماح به نشاني samah.haj.ir و يا مراجعه به دفاتر مجاز زيارتي سراسر كشور نسبت به نامنويسي براي زيارت اربعين در سامانه مذكور اقدام نمايند.
در مرحله اول ثبت نام، متقاضيان با درج اطلاعات فردي خود و همراهان(همگروهيها) در سامانه سماح تاريخ تشرف و مرز خروجي خود براي عزيمت به كشور عراق را انتخاب مينمايند.
در خصوص نحوه ثبت نام متقاضيان در سامانه سماح ذكر موارد ذيل ضروري است:
1) بر اساس مصوبه ستاد مركزي اربعين كشور تنها افرادي مي توانند ويزاي اربعين دريافت و از مرز خارج شوند كه در سامانه سماح ثبت نام كرده باشند.
2) بر اساس مصوبه ستاد مركزي اربعين پوشش بيمه اي زائران اربعين اجباري بوده و ويزاي اربعين براي كساني صادر خواهد شد كه تحت پوشش خدمات بيمه اي قرار گيرند.
3) پوشش بيمه اي و خدمات درماني هلال احمر در داخل و خارج كشور در ايام اربعين صرفاً شامل زائراني خواهد شد كه در سامانه سماح ثبت نام كرده اند.
4) ثبت نام متقاضيان در سامانه سماح بصورت گروهي انجام خواهد گرفت و فرد يا افراد زير 5 نفر توسط دفاتر زيارتي به يك گروه تبديل مي شوند.(در گروه هاي يك نفري همان يك نفر سرگروه خواهد بود)
5) در هر گروه لازم است فردي فعال و مسئوليت پذير به عنوان سرگروه انتخاب شود و شماره تلفن همراه اين فرد در سامانه به عنوان سرگروه ثبت گردد . كليه اطلاع رساني هاي بعدي ستاد اربعين از طريق ارسال پيامك به سرگروه اعلام مي گردد.
6) پرداخت هزينه هاي سفر توسط سرگروه انجام مي گيرد و در صورت انصراف هريك از اعضاي گروه، هزينه دريافتي به حساب سرگروه مسترد خواهد شد.
7) از آنجايي كه مراسم پياده روي اربعين حركتي جمعي است، توصيه مي شود زائران حتي المقدور بصورت گروهي براي حضور در اين مراسم ثبت نام نمايند.
8) بر اساس ابلاغيه وزارت محترم كشور مرز خروجي زائران براي عزيمت به عراق بر اساس استان محل سكونت زائران مشخص گرديده است.
9)از آنجايي كه مرز خروجي زائران بر اساس ظرفيت آن مرز مشخص مي گردد، اولويت اعزام زائران بر اساس تقدم زماني در ثبت نام زائران مشخص مي شود و در صورت ازدحام در هر تاريخ، سامانه تاريخهاي ديگري را به آنان پيشنهاد مي دهد.
10) بر اساس قوانين و مقررات جاري كشور عراق، گذرنامه متقاضيان زيارت اربعين بايد داراي حداقل 6 ماه اعتبار از زمان خروج از مرز براي عزيمت به عراق باشد. لذا لازم است علاقمندان به زيارت اربعين بموقع نسبت به اخذ گذرنامه با اعتبار كافي اقدام نمايند.
11) متقاضيان پس از ثبت نام مقدماتي در سامانه سماح كد رهگيري دريافت مي كنند و تأييديه ثبت نام و كد رهگيري بصورت پيامك براي سرگروه ارسال مي گردد. در صورت ناتمام ماندن ثبت نام و يا عدم تكميل هر بخش و يا ايجاد هرگونه وقفه در جريان ثبت نام، پيامك تأييديه ارسال نمي شود لذا متقاضي مي بايست مجدداً فرآيند ثبت نام را تكرار نمايد.
12) در صورت فراموشي كد رهگيري ثبت نام، متقاضيان با وارد كردن كدملي و شماره شناسنامه در سامانه مي توانند كد رهگيري خود را مجدداً دريافت نمايند.
13) مسئوليت تهيه وسيله نقليه(شخصي يا عمومي) تا مرزها و تهيه بليط هواپيما براي زائراني كه ميخواهند بصورت هوايي راهي مرزها شوند، متناسب با تاريخ درخواستي در سامانه به عهده زائر خواهد بود.
14)متقاضيان در هنگام ثبت نام از ليست دفاتر زيارتي موجود در سامانه سماح، نزديكترين دفاتر را انتخاب مي كنند تا بعداً مدارك خود را به آنجا تحويل دهند. همچنين ليست دفاتر مجاز زيارتي علاوه بر سايت سازمان حج و زيارت و مديريت حج و زيارت استان ها، از طريق اطلاعيه هاي رسمي حج و زيارت استانها در جرايد اعلام خواهد شد.
15) در سامانه سماح راهنماي كامل نحوه ثبت نام و نكات قابل توجه جهت بهره برداري متقاضيان ارائه شده است.
16) در مديريت حج و زيارت استان ها واحد پاسخگويي به سؤالات متقاضيان راه اندازي شده كه در صورت وجود ابهام در هريك از مراحل ثبت نام متقاضيان مي توانند با اين واحدها تماس بگيرند.
17)ساير موارد ضروري براي تكميل روند ثبت نام در سامانه سماح همچنين نحوه دريافت مدارك از زائران طي اطلاعيه هاي بعدي و همچنين از طريق ارسال پيامك به سرگروه ها اعلام خواهد شد.